Langkau ke kandungan utama

Mitos Hantu Menurut Kepercayaan Kaum Bajau




Masyarakat bajau merupakan salah satu kaum yang terbesar di Sabah. Masyarakat Bajau boleh

didapati dan biasanya boleh dilihat di sekitar persisiran pantai Sabah. Seperti mana suku

kaum lain yang terdapat di Malaysia, masyarakat Bajau juga kebanyakkannya menjadi nelayan

dan petani. Pada suatu ketika dahulu, sebelum datangnya Islam masyarakat Bajau mengamalkan

agama animisme. Walau bagaimanapun, masih ada masyarakat Bajau yang masih mempercayai dan

mengamalkan adat, budaya pantang larang yang diwarisi secara turun-temurun. Antaranya

ialah tentang makhluk ghaib atau makhluk halus yang sukar dilihat oleh mata manusia biasa.

Hantu yang diwarisi.
1. Gimbaran
Gimbaran merupakan sejenis makhluk halus yang biasanya dijadikan kawan atau teman kepada

pemiliknya. Dalam erti kata lain manusia menjadikan makhluk halus sebagai kawannya. Hanya

tuannya sahaja yang boleh berurusan dan berinteraksi dengan makhluk tersebut. Biasanya

manusia yang menjadikan makhluk halus ini sebagai kawan kerana untuk meminta bantuan

khususnya dalam bidang perubatan. Untuk pengetahuan pembaca setia urangsabah.com semua,

kebiasaannya Gimbaran diperolehi dengan mewarisinya dari nenek moyang atau menuntut ilmu

hitam. Masyarakat melayu biasanya menyebutnya sebagai saka. Orang yang memiliki Gimbaran

atau saka biasanya tidak menyedarinya sehinggalah dia bermimpi atau terjadinya sesuatu

yang pelik dan luar biasa kepada dirinya. Gimbaran akan mencari tuan baru bilamana tuannya

sedang nazak atau sudah tiba masanya. Kebiasaannya pada zaman dahulu, masyarakat Bajau

menjadikan golongan ini sebagai tempat rujukan dan bergantung terutamanya dalam hal

mengubati penyakit kerana mereka percaya bahawa jin mampu mengubati penyakit, melindungi

atau melawan kuasa-kuasa jahat yang mengganggu kehidupan mereka.


Orang yang memiliki Gimbaran biasa akan melakukan amalan ‘berasi’ atau ‘mengalai’. Amalan

ini biasanya berkaitan dengan perubatan menggunakan pertolongan jin atau makhluk halus.

Masyarakat Bajau amat percaya ketika pemilik Gimbaran sedang ‘mengalai’ dia akan tahu jika

terdapat sesiapa yang mentertawakannya atau tidak percayakannya walaupun tanpa memberitahu

atau menunjukkan perlakuan. Dinasihatkan kepada mereka yang tidak mempercayaai ritual ini

agar meninggalkan kawasan tersebut bagi mengelakkan ‘gimbaran’ marah.

2. Balan-balan
Selain Gimbaran, masyarakat Bajau juga sangat percaya kepada sejenis makhluk yang mungkin

juga boleh disebut sebagai hantu atau manusia. Balan-balan merupakan manusia yang salah

menuntut ilmu, manusia ini dikatakan boleh mencabut kepada dari tubuhnya. Tujuan mereka

mengamalkan ilmu ini adalah kerana ingin kekal muda, cantik dan hidup lama. Sesiapa yang

ingin menuntut ilmu ini perlulah mengamalkan bacaan jampi dan mentera tertentu selama

empat puluh empat malam berturut-turut. Selepas cukup empat puluh empat malam, badan

pengamal ilmu syaitan ini akan menjadi panas dan miang sebelum kepalanya tercabut dan

terpisah dari badannya. Dalam kalangan orang melayu, balan-balan dikenali sebagai hantu

penanggal atau tenggelong. Makhluk ini biasanya menjadikan darah atau uri perempuan

bersalin sebagai makanannya.


Untuk pengetahuan pembaca setia urangsabah.com semua, balan-balan hanya akan terbang atau

mencari mangsanya pada waktu malam dan pada siang hari ia bergerak seperti manusia biasa.

Dikatakan juga apabila balan-balan ini sedang terbang pada waktu malam, orang yang

melihatnya akan nampak seperti sebuah cahaya berbentuk bulat yang bergerak diudara. Ini

disebabkan darah yang menitis daripada isi-isi perutnya yang terburai. Selain itu,

dikatakan juga bahawa terdapat balan-balan yang boleh berjalan seperti orang biasa. Orang

hanya akan mengetahui jika seseorang itu balan-balan hanya apabila berlakunya kelahiran

atau kematian. Terdapat juga balan-balan yang mempunyai jasad seperti manusia biasa,

mereka ini hanya berjalan pada waktu malam. Untuk mengetahui samada balan-balan berada

berdekatan dengan kita atau tidak ialah dengan mendengar hilai tawanya.

Bunyi seperti kuda atau ayam tetapi nyaring. Sekiranya bunyi hilai ketawanya kuat

didengar, maknanya balan-balan itu berada jauh dari tempat orang yang mendengar tetapi

sekiranya bunyinya kedengaran sayup-sayup dikejauhan makna balan-balan itu berada

berdekatan kita . Balan-balan tidak tahan dan takut kepada air dan bau limau. Bagaimanapun

seseorang yang memiliki ilmu balan-balan ini masih boleh diubati. Antara contoh perubatan

ialah dengan meminumkan seseorang pengamal itu dengan air tembakau. Setelah itu ia

dihayunkan sehingga mabuk dan termuntah. Apabila pengamal tersebut muntah, akan keluar

bersama muntahnya sejenis lembaga berupa burung (burung pipit) atau anak tikus. Dipercayai

sekiranya seseorang itu memuntahkan burung, bermakna ia mengamalkan ilmu balan-balan yang

boleh terbang. Manakala sekiranya ia memuntahkan anak tikus bermakna ia mengamalkan ilmu

balan-balan yang berjalan seperti manusia biasa.


Mitos roh orang mati bangkit dari kubur
1. Mangat
Dalam istilah Bajau, mangat merupakan hantu, Mangat mengikut kaum Bajau merujuk kepada

semua jenis hantu. Istilah ini berasal dari perkataan melayu iaitu ‘semangat’ yang

bermaksud roh. Namun begitu, terdapat segelintir dari masyarakat Bajau mempercayai bahawa

mangat ialah sejenis hantu yang bangkit dari kubur atau lebih dikenali sebagai Hantu

Bangkit. Walau bagaimanapun cerita mengenai hantu ini masih belum dapat dibuktikan

kesahihannya.

2. Hantu Bangkit
Sama seperti cerita hantu pocong versi melayu, hantu Bangkit juga muncul setelah seseorang

yang beragama islam murtad. Masyarakat Bajau percaya bahawa orang yang meninggal dalam

keadaan murtad akan bangkit menjadi hantu dan akan merayau-rayau di sekitar tempat tinggal

sepanjang hayatnya. Oleh kerana kepercayaan inilah masyarakat Bajau akan menjaga kubur

orang yang baru mati selama tujuh malam berturut-turut. Mengikut kepercayaan orang lama

Bajau, hantu Bangkit dikenali sebagai ‘panggua’ atau ‘pangguwa’ ianya merujuk kepada hantu

yang keluar dari kubur orang yang baru meninggal.


Penunggu Yang Menghuni Sesuatu Tempat Yang Keramat Atau Keras
1. Kokok atau Soyang.
Hantu kokok adalah sejenis hantu yang akan muncul selepas hujan bertujuan untuk

menyesatkan manusia atau menyembunyikan mangsanya. Kokok boleh bertukar wajah menjadi

seseorang yang sangat dikenali oleh mangsa dan mangsa yang terpedaya dengan muslihat kokok

akan mengikut ke mana sahaja kokok pergi. Keadaan ini menyebabkan si mangsa dengan mudah

mengikut ajakannya.
Mangsa sendiri tidak sedar yang dia telah disembunyikan kerana kokok melakukan penyamaran

yang sangat sukar untuk dikesan ditambah lagi dengan tiada tingkah laku yang ganjir.

 Mangsa boleh melihat dan nampak orang lain termasuk orang yang mencarinya tetapi orang

lain tidak nampak akan dirinya. Mangsa juga dikatakan tidak boleh bercakap.


Biasanya orang-orang tua yang pandai akan dipanggil untuk mengesan mangsa. Dengan jampi

serapah yang dibaca oleh orang ‘pandai’ itu, mangsa boleh ditemui antara 30 minit hingga

beberapa jam selepas itu. Biasanya mangsa didapati berada di sekitar tempat pencarian itu

dilakukan dalam keadaan duduk-duduk (rileks) tetapi sukar berbicara. Kadang-kadang badan

mangsa berlumuran dengan cecair licin dan berbau hanyir. Mangsa akan dimandikan oleh orang

‘pandai’ itu sebelum dibawa naik ke rumah untuk dipulihkan semangatnya dan membersihkan

tubuhnya.

2. Galap
Galap merupakan hantu air yang suka menggoda para nelayan atau pemancing terutama semasa

waktu maghrib hingga isyak. Jika para nelayan menangkap ikan, ikan yang ditangkap adalah

luar biasa. Selalunya pancingnya selalu mengena, tidak perlu menunggu lama. Dan ada

ketikanya ikan yang diperolhi agak ganjil. Contohnya kail melekat pada ekor ikan tersebut

atau ikan yang diperolehi tidak cukup sifatnya.



Itulah antara kepercayaan yang masih menjadi pegangan masyarakat Bajau mengenai makhluk

halus atau hantu. Jadi kepada pembaca setia urangsabah.com semua, jika ada sebarang

pandangan, cadangan atau apa-apa info boleh tulis diruang yang telah disediakan.


sumber:urangsabah.com

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

DOA SEBELUM MEMULAKAN KERJA DAN SELEPAS AKHIR KERJA

 Doa Memulakan Hari "Ya Allah ! Ya Tuhan kami, Pada hari ini, kami menadah tangan memohon restu perkenan daripadaMu, jadikanlah hari ini hari kebaikan bagi kami, hari kesinambungan untuk kami mengejar dan memperjuangkan cita-cita murni kami.” “Sesungguhnya Ya Allah!, jadikanlah hari ini hari bagi kami mengorak langkah, berhijrah dari sudut yang baik kepada yang lebih baik, dari insan yang lemah kepada insan yang kamil dan dari tingkah laku yang kurang baik kepada yang baik dan daripada tingkah laku yang baik kepada yang lebih baik.” “Ya Allah! Engkau jadikanlah segala tugas yang telah dan yang akan kami laksanakan sebagai suatu ibadah kepada Mu jua. Kami bersyukur ke hadratMu Ya Allah!, kerana diberi masa untuk terus hidup, menerokai alam yang penuh dengan khazanah yang engkau ciptakan untuk kami memikir dan mengambil ikhtibar di atas KeagunganMu. Jadikanlah penghidupan kami ini sebagai suatu penghidupan yang penuh keimanan dan ketakwaan kepadaMu Ya Allah.” “Ya Allah ! Ya Rohman!

Sering Mengamalkan Minum Air Mani, Ini Yang Terjadi Selepas Setahun

Apa yang diamalkan oleh seorang wanita ini adalah sesuatu yang sangat diluar jangkaan dan pemikiran. Wanita tersebut dikenali sebagai Tracy kiss berumur 29 tahun. Tracy Kiss merupakan seorang ibu tunggal dan dia juga seorang yang hanya mengamalkan makan makanan sayuran sahaja. Dia juga turut mengamalkan minum air mani setiap pagi untuk memberinya sentiasa bertenaga. Tambah Tracy lagi, dia selalu minim sperma itu setiap pagi sebagai sarapan utamanya seperti mencampurkannya ke dalam minuman. Tracy juga mengakui sebelum dia mengamalkan petua meminum sperma, dia katakan badannya sentiasa berasa lesu,letih dan kurang tenaga malah badannya akan cepat berasa penat. Setelah dia mengamalkan petua itu dia rasakan perubahan yang sangat ketara kerana dia rasakan badannya berasa sangat bertenaga dan lebih bersemangat. Dia juga rasakan seperi umurnya bukan seperti 29 tahun tetapi seperti remaja belasan tahun. Dia juga menyatakan yang mempunyai stok yang mencukupi dari salah seorang rakan karib lelak

SEJARAH PERLOMBONGAN MAMUT, RANAU.

Perlombongan tahun kedua - 1972  Bagaimana ia bermula? Sejarah pembangunan lombong Mamut dimulakan dengan mengguna dana khas Bangsa-Bangsa Bersatu oleh pasukan penerokaan pada Disember 1963 hingga ke 1965, di Ranau, Sabah, Hasil kajian PBB mendapati nilai-nilai tembaga yang tinggi termasuk logam logam lain di dalam tanah, sedimen sungai dan air sungai Mamut , Bambangan dan Lohan. Perlombongan tahun keempat - 1974 Dalam pertandingan tawaran yang sengit antara beberapa negara, Jepun Union, yang diwakili oleh (OMRD) telah memenangi tender tersebut dan ia diberi permit untuk penerokaan ke atas tanah sekitar mamut dan seterusnya diberi kebenaran untuk melombong mineral2 yang tertakluk dalam perjanjian antara kerajaan Negeri Sabah dan OMRD. Perlombongan tahun kelapan - 1978 Pada masa penerokaan ,15,620m mendalam telah digali dan didapati rizab bijih mineral diamati berhampiran 100 juta tan. Dalam rizab yang tinggi itu, hampir 80% adalah gred tinggi tembag