Langkau ke kandungan utama

Hadkan usia kenderaan berat elak kemalanga


KETUA Pusat Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya, Fakulti Kejuruteraan Universiti Putra
Malaysia (UPM), Prof Dr Law Teik Hua. - Foto Syarafiq Abd Samad


KUALA LUMPUR: Kerajaan disaran melaksanakan dasar tamat hayat kenderaan bermula dengan

pengangkutan komersial seperti bas dan lori di negara ini, sebagai permulaan kepada usaha

mengurangkan risiko kemalangan disebabkan faktor usia pengangkutan terbabit.

Ketua Pusat Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya, Fakulti Kejuruteraan Universiti Putra

Malaysia (UPM), Prof Dr Law Teik Hua, berkata dasar itu perlu dilaksanakan kepada

kenderaan komersial kerana impak kemalangan lebih teruk serta kebiasaannya membabitkan

jumlah kematian yang tinggi.

Katanya, perlu ada kajian mendalam bagi mewujudkan dasar terbabit, khususnya dalam

menetapkan had usia yang sesuai, memandangkan kemalangan bukan berpunca daripada satu

faktor semata-mata, sebaliknya saling berkait di antara satu sama lain.

"Kerajaan mungkin boleh menetapkan had usia 10 tahun seperti dilaksanakan di Jepun dan

Singapura, kemudian meletakkan pilihan melanjutkan penggunaan kenderaan itu jika ia masih

boleh berfungsi dengan baik.

"Risiko kemalangan memang meningkat apabila had usia kenderaan bertambah, namun ia juga

berkait dengan faktor pemandu, seperti cara pemanduan serta penyelenggaraan kenderaan.

"Antara faktor paling penting adalah membabitkan komponen sistem brek dan tayar kerana ia

memiliki usia yang pendek, namun jika diselenggara dengan rapi, tiada masalah untuk

sesuatu kenderaan digunakan dalam tempoh lama.

"Kementerian Pengangkutan perlu mengkaji data kenderaan dan kemalangan secara teliti serta

menghubungkannya dengan semua faktor jika mahu mewujudkan dasar ini," katanya ketika

dihubungi, hari ini.

Semalam, Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Liow Tiong Lai, berkata pihaknya sedang mengkaji

kesesuaian mewujudkan dasar tamat hayat kenderaan, bagi mengurangkan risiko kemalangan

disebabkan faktor usia kenderaan seperti kemalangan dua bas kilang berhampiran Plaza Tol

Juru, Pulau Pinang pada Selasa lalu, yang menyebabkan lapan maut.

Sementara itu, Pengarah Institut Pengangkutan Malaysia (MITRANS) Universiti Teknologi MARA

(UiTM), Dr Harlina Suzana Jaafar, mengakui negara memerlukan dasar terbabit tetapi

kerajaan perlu mengkaji kesediaan rakyat menerima pelaksanaannya.

Katanya, dasar seumpamanya bukan baharu di Malaysia kerana pernah diperkenalkan pada tahun

2011 menerusi kajian semula Dasar Automotif Nasional (NAP), namun ditarik balik kerana

menerima banyak tentangan.

Bagaimanapun, beliau mengakui tidak memiliki statistik khusus mengenai kemalangan

disebabkan faktor usia kenderaan, memandangkan data mengenainya adalah sulit.

"Langkah beberapa negara maju melaksanakan dasar ini membuktikan ia satu keperluan, namun

memerlukan kajian bagi membuktikan usia kenderaan menyumbang pada kemalangan.

"MITRANS pernah cuba melakukan kajian punca kemalangan jalan raya, namun terlalu banyak

data diklasifikasi sebagai sulit, menyebabkan ia tidak boleh dilaksanakan.

"Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) perlu main peranan lebih

besar dalam mewujudkan dasar ini, namun kajian perlu meneliti pelbagai sudut," katanya.

tamat.

SUMBER:BH

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

DOA SEBELUM MEMULAKAN KERJA DAN SELEPAS AKHIR KERJA

 Doa Memulakan Hari "Ya Allah ! Ya Tuhan kami, Pada hari ini, kami menadah tangan memohon restu perkenan daripadaMu, jadikanlah hari ini hari kebaikan bagi kami, hari kesinambungan untuk kami mengejar dan memperjuangkan cita-cita murni kami.” “Sesungguhnya Ya Allah!, jadikanlah hari ini hari bagi kami mengorak langkah, berhijrah dari sudut yang baik kepada yang lebih baik, dari insan yang lemah kepada insan yang kamil dan dari tingkah laku yang kurang baik kepada yang baik dan daripada tingkah laku yang baik kepada yang lebih baik.” “Ya Allah! Engkau jadikanlah segala tugas yang telah dan yang akan kami laksanakan sebagai suatu ibadah kepada Mu jua. Kami bersyukur ke hadratMu Ya Allah!, kerana diberi masa untuk terus hidup, menerokai alam yang penuh dengan khazanah yang engkau ciptakan untuk kami memikir dan mengambil ikhtibar di atas KeagunganMu. Jadikanlah penghidupan kami ini sebagai suatu penghidupan yang penuh keimanan dan ketakwaan kepadaMu Ya Allah.” “Ya Allah ! Ya Rohman!

Sering Mengamalkan Minum Air Mani, Ini Yang Terjadi Selepas Setahun

Apa yang diamalkan oleh seorang wanita ini adalah sesuatu yang sangat diluar jangkaan dan pemikiran. Wanita tersebut dikenali sebagai Tracy kiss berumur 29 tahun. Tracy Kiss merupakan seorang ibu tunggal dan dia juga seorang yang hanya mengamalkan makan makanan sayuran sahaja. Dia juga turut mengamalkan minum air mani setiap pagi untuk memberinya sentiasa bertenaga. Tambah Tracy lagi, dia selalu minim sperma itu setiap pagi sebagai sarapan utamanya seperti mencampurkannya ke dalam minuman. Tracy juga mengakui sebelum dia mengamalkan petua meminum sperma, dia katakan badannya sentiasa berasa lesu,letih dan kurang tenaga malah badannya akan cepat berasa penat. Setelah dia mengamalkan petua itu dia rasakan perubahan yang sangat ketara kerana dia rasakan badannya berasa sangat bertenaga dan lebih bersemangat. Dia juga rasakan seperi umurnya bukan seperti 29 tahun tetapi seperti remaja belasan tahun. Dia juga menyatakan yang mempunyai stok yang mencukupi dari salah seorang rakan karib lelak

SEJARAH PERLOMBONGAN MAMUT, RANAU.

Perlombongan tahun kedua - 1972  Bagaimana ia bermula? Sejarah pembangunan lombong Mamut dimulakan dengan mengguna dana khas Bangsa-Bangsa Bersatu oleh pasukan penerokaan pada Disember 1963 hingga ke 1965, di Ranau, Sabah, Hasil kajian PBB mendapati nilai-nilai tembaga yang tinggi termasuk logam logam lain di dalam tanah, sedimen sungai dan air sungai Mamut , Bambangan dan Lohan. Perlombongan tahun keempat - 1974 Dalam pertandingan tawaran yang sengit antara beberapa negara, Jepun Union, yang diwakili oleh (OMRD) telah memenangi tender tersebut dan ia diberi permit untuk penerokaan ke atas tanah sekitar mamut dan seterusnya diberi kebenaran untuk melombong mineral2 yang tertakluk dalam perjanjian antara kerajaan Negeri Sabah dan OMRD. Perlombongan tahun kelapan - 1978 Pada masa penerokaan ,15,620m mendalam telah digali dan didapati rizab bijih mineral diamati berhampiran 100 juta tan. Dalam rizab yang tinggi itu, hampir 80% adalah gred tinggi tembag