Langkau ke kandungan utama

7 Soalan dan Tips Ketika Temuduga selamat maju jaya



Menghadiri temu duga adalah sesuatu perkara yang selalu memberi tekanan kepada anda. Betul

tak? Walaupun anda telah mengadiri banyak temuduga namun perasaan tertekan itu masih ada

lagi dalam diri anda.

Jadi langkah yang terbaik untuk mengelakan perkara ini adalah dengan melakukan PERSEDIAAN

(Preparations) contohnya mengkaji soalan-soalan yang lazim yang akan ditanya oleh penemuduga

serta jawapan yang bertepatan dengan soalan yang ditanya.

Kami di infopelajar2u ingin berkongsi tips kepada anda. Ia berkaitan dengan soalan yang

bakal ditanya semasa temuduga kerja.

Ini merupakan antara soalan popular dan sering ditanya terutama untuk jawatan-jawatan yang

memerlukan kelayakan akademik yang agak baik dan pengalaman kerja.

Kadang-kadang penemuduga hanya ingin melihat keyakinanan diri anda apabila bercakap didepan

mereka walaupun jawapan yang anda bagi tidak begitu tepat. Petua dia, jangan tak jawab

soalan. Bercakap dengan jelas, yakin pada diri sendiri. Jangan hanya mendiamkan diri.

TIPS KETIKA TEMUDUGA
7 Soalan Popular Ketika Temuduga

Penemuduga amat menitik-beratkan calon-calon yang mempunyai personaliti yang bagus supaya

dapat memberikan impak positif kepada syarikat.

Berikut adalah beberapa soalan temuduga yang agak popular, dan sering ditanya semasa calon

ditemuduga.
Soalan : Namakan kompeni , jawantan, tarikh masuk dan tarikh berhenti, dan berapa gaji ANDA

semasa berkhidmat ditempat kerja yang sebelum ini?

Anda mungkin terkejut dengan soalan sedemikian. Walaupun soalannya senang tapi boleh

mendatangkan masalah juga kalau anda tidak boleh jawap dengan betul.

Jadi ingat balik semua perkara tersebut dan terangkan secara terperinci seperti yang

terdapat pada resume yang anda hantar kepada mereka.

Salah Satu cara yang paling mudah adalah sediakan satu nota tentang perkara diatas kemudian

kalau boleh hafal dan bawa semasa hari temuduga.
Soalan : Apakah kelemahan yang ketara dalam diri kamu?

Apabila anda ditanya dengan soalan sebegini, anda jangan terlalu mendedahkan kelemahan anda

yang ketara. Cuba tukarkan perkara yang negatif kepada yang lebih positif. Contohnya seperti

berikut:

    “Apabila saya diberi satu tugas, saya akan siapkannya lebih awal daripada jadual yang

sepatutnya kerana saya banyak mengambil ikhtibar daripada buat kerja last minute yang sangat

menyakitkan.”
    “Saya sangat mementingkan kesempurnaan dalam kerja yang saya lakukan. Oleh yang demikian

saya akan menyemak kerja saya berkali-kali sehingga saya betul-betul puas hati dengan apa

yang saya lakukan.”

Soalan : Apakah kekuatan yang ketara dalam diri kamu?

Mungkin soalan ini sangat mudah untuk anda jawab. Cara yang terbaik untuk menjawab soalan

ini ialah dengan menerangkan kemahiran dan pengalaman anda yang berkerja di tempat lain

sebelum ini dan kaitkan dengan kerja yang anda pohon sekarang. Contohnya adalah seperti

berikut:

    “Saya telah mencapai matlamat jualan syarikat setiap tahun dan saya telah diberi bonus

kerana pencapaian saya tersebut.”
    “Saya mahir mengurus masa saya dengan baik, cekap dan teratur sekaligus memudahkan saya

untuk memberi tumpuan kepada tugasan yang seterusnya.”
    “Saya mampu mencari jalan penyelesaian kepada setiap masalah yang sukar kerana saya tahu

setiap masalah itu ada cara penyelesaianya yang tersendiri.”

Soalan : Bagaimana kekuatan yang ada pada diri anda boleh membantu anda dalam pekerjaan yang

anda ceburi?

Soalan ini adalah soalan susulan daripada asas kekuatan anda tadi. Anda perlu huraikan

bagaimana keupayaan tersebut membantu anda dalam berkerja. Jawapan ringkas yang saya syorkan

adalah seperti berikut :

    “Keupayaan saya yang paling ketara adalah boleh bekerja dengan pelbagai individu yang

berbeza agama, bangsa dan budaya. Saya seronok bekerja dengan semua orang yang saya jumpa

dan dalam masa yang sama saya akan merapatkan hubungan dengan mereka sekaligus memudahkan

saya untuk menguruskan kerja secara berpasukan.”
    “Saya sentiasa fokus terhadap kerja yang saya lakukan. Saya tidak mencampuradukan kerja

dengan masalah personal saya ketika ditempat kerja. Oleh hal yang demikian saya mampu

memberi komitmen yang tinggi terhadap kerja saya walaupun sibuk.”
    “Walaupun saya sibuk dengan pelbagai tugas akan tetapi saya akan sentiasa memastikan

kerja yang saya lakukan mengikut dew date yang telah ditetapkan atau sebelum tarikh akhir

tugasan diserahkan.”

Soalan : Ceritakan serba sedikit tentang latar belakang anda?

Dalam menjawab soalan ini anda harus member jawapan berkenaan dengan jawatan, suasana kerja

dan budaya kerja anda sebelum ini. Contohnya seperti berikut:

    “Saya enjoy bekerja dan bermesyuarat dengan semua orang dan sentiasa fokus terhadap

kerja saya.”
    “Saya seorang yang berfikiran kreatif. Saya sentiasa mencari jalan penyelesaian yang

terbaik untuk setiap masalah yang saya hadapi terutamanya dalam tugasan yang amanahkan

kepada saya.”
    “Saya cekap dalam melakukan tugasan dan membuatkan saya lebih proaktif dalam semua

melaksanakan tugasan.”

Soalan : Bagaimana cara anda menangani tekanan kerja?

Dalam soalan ini anda perlu menceritakan pengalaman anda apabila mengalami tekanan. Contoh

jawapan mudah adalah seperti berikut:

    “Tekanan adalah penting kepada saya kerana dengan adanya tekanan saya boleh melakukan

tugasan dengan lebih baik. Cara yang sesuai untuk saya mengimbangi tekanan adalah dengan

cara mengasingkan tekanan yang baik dan tekanan yang buruk.”
    “Saya bertindak berdasarkan Situasi dan bukanya tekanan kerana saya tidak mahu

memikirkan tekanan yang menyebabkan prestasi kerja saya menurun.”
    “Saya bukanlah seorang yang sukar berkerja apabila dalam tekanan. Saya sentiasa fokus

dan berusaha untuk menyiapkan kerja saya.”

Soalan : Pernakah anda bekerja dengan rakan setugas yang anda benci? Jika pernah, bagaimana

mana anda uruskan perkara tersebut?

Contoh ayat yang boleh diguna pakai untuk soalan begini ialah :

“Ya saya pernah bekerja dengan orang sedemikian. Walaubagaimanapun apabila saya melihat dia

fokus terhadap kerja dan tahu mencari jalan penyelesaian kepada sesuatu masalah, saya

menghargai apa yang telah dia buat. Kemudian perlahan-lahan perasaan benci saya bertukar

menjadi suka walaupun kami tidak berkawan.”
Tips Tambahan

Berikut adalah beberapa lagi tips dan petua temuduga yang boleh membantu anda dalam

temuduga.
1. Datang Awal ke Tempat Temuduga

Cuba datang sekurang-kurangnya 15 minit lebih awal daripada masa yang ditetapkan. Gunakan

masa yang ada untuk melihat nota anda. Hadir lewat ke tempat boleh menyebabkan stress dan

tekanan. Perkara ini boleh menyebabkan anda mudah hilang fokus dan prestasi anda akan

berkurangan.
2. Manfaat Masa Temuduga

Gunakan masa yang diperuntukkan semasa sesi temuduga tersebut dengan optimum. Temuduga

selama sejam mungkin boleh berakhir dengan masa yang sangat singkat. Oleh itu, cuba atur

masa agar anda mendapat peluang untuk bertanyakan soalan. Anda boleh membawa dan tengok jam

tangan anda semasa sesi temuduga.
3. Elakkan berbangga diri

Cuba dapatkan rentak yang sesuai untuk mempromosikan kelebihan dan kebolehan anda.
4. Jangan Berputus Asa sekiranya gagal

Gagal tidak membawa maksud anda akan gagal selama-lamanya. Sebaliknya anda perlu ambil

pengajaran daripada kegagalan ini dan terus berusaha lebih keras pada masa yang akan datang.
5. Jujur Pada Diri Sendiri dan Terima Kekurangan

Sekiranya anda ditanya soalan yang mana anda tidak tahu ataupun tahu hanya sedikit akannya.

Adalah terbaik bagi anda agar anda menyatakan, “Hal ini bukanlah satu kekuatan saya, namun

saya ingin untuk belajar” – Jangan katakan yang anda tidak tahu, dan terus diam. Pastikan

anda backup segala kelemahan anda.
6. Sediakan 10 Senarai Penting
Sebelum menghadiri temuduga, anda perlu sediakan 10 senarai yang anda perlu nyatakan semasa

temuduga tersebut. Ia mungkin merupakan 10 pencapaian tertinggi yang anda pernah dapat.

Sekurang-kurangnya, semasa ditemuduga anda tidak lupa akan 10 perkara yang penting untuk

membanggakan para penemuduga tersebut.
7. Periksa Kajian Cuaca

Cuaca kadang-kadang tidak menentu, terutama di Kuala Lumpur. Oleh itu, sekiranya anda

menerima tawaran untuk ditemuduga, pastikan anda memeriksa kajian cuaca terlebih dahulu.

Pastikan keadaan cuaca pada hari tersebut. Sekiranya tidak memberansangkan, sekurang-

kurangnya anda boleh bersedia.
8. Periksa Keadaan Tempat Temuduga

Salah satu masalah semasa menghadiri temuduga adalah tempat temuduga itu sendiri. Kadang-

kadang tempat yang anda perlu pergi itu kerap jam ataupun fasiliti itu sukar untuk dapatkan

parkir. Oleh itu, dapatkan maklumat yang secukupnya sebelum menghadiri tempat tersebut.
9. Banyakkan Berlatih

Terutama kepada yang tidak pernah menghadiri sesi temuduga sebelum ini, mereka mungkin gugup

dan berdebar. Salah satu cara untuk menghilangkan (ataupun mengurangkan rasa tersebut)

adalah dengan kerapkan berlatih dihadapan cermin.
Kesimpulan

Terdapat beberapa langkah yang senang untuk berjaya dalam apa jua temuduga. Apa yang

pentingadalah anda berusaha dengan keras untuknya.

Akhir kata,semoga contoh soalan temuduga ini dapat membantu sedikit sebanyak sesi temuduga

yang anda akan lalui nanti.

Pastikan anda mendapat rujukan yang terbaik supaya boleh melakukan persediaan untuk hadapi

sebarang temuduga. Kami ucapkan selamat berjaya untuk anda.

sumber:INFOPELAJAR2u

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

DOA SEBELUM MEMULAKAN KERJA DAN SELEPAS AKHIR KERJA

 Doa Memulakan Hari "Ya Allah ! Ya Tuhan kami, Pada hari ini, kami menadah tangan memohon restu perkenan daripadaMu, jadikanlah hari ini hari kebaikan bagi kami, hari kesinambungan untuk kami mengejar dan memperjuangkan cita-cita murni kami.” “Sesungguhnya Ya Allah!, jadikanlah hari ini hari bagi kami mengorak langkah, berhijrah dari sudut yang baik kepada yang lebih baik, dari insan yang lemah kepada insan yang kamil dan dari tingkah laku yang kurang baik kepada yang baik dan daripada tingkah laku yang baik kepada yang lebih baik.” “Ya Allah! Engkau jadikanlah segala tugas yang telah dan yang akan kami laksanakan sebagai suatu ibadah kepada Mu jua. Kami bersyukur ke hadratMu Ya Allah!, kerana diberi masa untuk terus hidup, menerokai alam yang penuh dengan khazanah yang engkau ciptakan untuk kami memikir dan mengambil ikhtibar di atas KeagunganMu. Jadikanlah penghidupan kami ini sebagai suatu penghidupan yang penuh keimanan dan ketakwaan kepadaMu Ya Allah.” “Ya Allah ! Ya Rohman!

Sering Mengamalkan Minum Air Mani, Ini Yang Terjadi Selepas Setahun

Apa yang diamalkan oleh seorang wanita ini adalah sesuatu yang sangat diluar jangkaan dan pemikiran. Wanita tersebut dikenali sebagai Tracy kiss berumur 29 tahun. Tracy Kiss merupakan seorang ibu tunggal dan dia juga seorang yang hanya mengamalkan makan makanan sayuran sahaja. Dia juga turut mengamalkan minum air mani setiap pagi untuk memberinya sentiasa bertenaga. Tambah Tracy lagi, dia selalu minim sperma itu setiap pagi sebagai sarapan utamanya seperti mencampurkannya ke dalam minuman. Tracy juga mengakui sebelum dia mengamalkan petua meminum sperma, dia katakan badannya sentiasa berasa lesu,letih dan kurang tenaga malah badannya akan cepat berasa penat. Setelah dia mengamalkan petua itu dia rasakan perubahan yang sangat ketara kerana dia rasakan badannya berasa sangat bertenaga dan lebih bersemangat. Dia juga rasakan seperi umurnya bukan seperti 29 tahun tetapi seperti remaja belasan tahun. Dia juga menyatakan yang mempunyai stok yang mencukupi dari salah seorang rakan karib lelak

SEJARAH PERLOMBONGAN MAMUT, RANAU.

Perlombongan tahun kedua - 1972  Bagaimana ia bermula? Sejarah pembangunan lombong Mamut dimulakan dengan mengguna dana khas Bangsa-Bangsa Bersatu oleh pasukan penerokaan pada Disember 1963 hingga ke 1965, di Ranau, Sabah, Hasil kajian PBB mendapati nilai-nilai tembaga yang tinggi termasuk logam logam lain di dalam tanah, sedimen sungai dan air sungai Mamut , Bambangan dan Lohan. Perlombongan tahun keempat - 1974 Dalam pertandingan tawaran yang sengit antara beberapa negara, Jepun Union, yang diwakili oleh (OMRD) telah memenangi tender tersebut dan ia diberi permit untuk penerokaan ke atas tanah sekitar mamut dan seterusnya diberi kebenaran untuk melombong mineral2 yang tertakluk dalam perjanjian antara kerajaan Negeri Sabah dan OMRD. Perlombongan tahun kelapan - 1978 Pada masa penerokaan ,15,620m mendalam telah digali dan didapati rizab bijih mineral diamati berhampiran 100 juta tan. Dalam rizab yang tinggi itu, hampir 80% adalah gred tinggi tembag